Genveje til mere information
Nedenfor finder du eksempler på, hvordan I som licenshavere kan beskrive FSC og FSC-certificerede produkter. Listen er ikke udtømmende, og andre alternativer kan bruges, så længe de kommunikerer FSC korrekt. I kan altså også udvikle jeres egne formuleringer/tekster om FSC. Når I bruger FSC's varemærker og skriver tekster om FSC, skal det godkendes af FSC Danmark inden offentliggørelse/produktion, uanset om I brugerne teksterne fra denne side eller formulerer jeres egne, medmindre andet er aftalt med FSC Danmark.
Teksterne består dels af officielle tekster fra FSC's varemærkeguide til ikke-certificerede virksomheder og dels tekster godkendt af FSC Danmark.
På denne side kan du se eksempler på, hvordan din virksomhed kan bruge FSC's varemærker i de mest gængse kommunikations- og markedsføringsmaterialer og -medier. Siden vil løbende blive opdateret med flere eksempler. Når I bruger FSC's varemærker, skal det godkendes af FSC Danmark inden offentliggørelse/produktion, medmindre andet er aftalt.
Eksemplerne følger retningslinjerne i ”FSC® Varemærkeguide til ikke-certificerede virksomheder”, og tager udgangspunkt i, at varemærkerne anvendes i lande, hvor FSC's varemærker er registrerede, hvorfor symbolet ® anvendes i de fleste tilfælde.
Når I bruger FSC's varemærker under en FSC-varemærkelicens, skal det godkendes af FSC Danmark, som ved samme lejlighed kontrollerer indkøbsdokumentation, medmindre andet er aftalt. Kontakt os, hvis du har spørgsmål til godkendelsesprocessen.
FSC har to online portaler, hvor din organisation kan hente FSC-mærker, logoer og markedsføringsmaterialer.
Login til portalerne er det samme, og typisk udstedt til den ansvarlige for certifikatet eller FSC-licensen. Det kan dog også være udstedt til andre personer i din organisation. Brug funktionen til nulstilling af adgangskoden, hvis ikke du kan huske den. Har I et FSC-certifikat, så kontakt dit certificeringsorgan / gruppeadministrator, hvis du har brug for yderligere hjælp. Har I en varemærkelicens, så kontakt fsclogo@dk.fsc.org.
Med en FSC-varemærkelicens kan din virksomhed bruge FSC’s varemærker (f.eks. FSC-logoet) til markedsføring af FSC-mærkede produkter og kommunikation om brug af mærkede produkter som fx emballage. En varemærkelicens udstedes typisk til en butik eller webshop. Hvis du har spørgsmål eller brug for afklaring af, hvorvidt din organisation opfylder betingelserne for en FSC-varemærkelicens, er du altid velkommen til at kontakte os.
Der er flere gode grunde til at få en varemærkelicens, og her på siden finder du seks gode grunde.
Din organisation er kun få skridt fra at kunne promovere FSC-mærkede produkter med FSC’s varemærker. I kontakter blot FSC Danmark og beder om et ansøgningsskema, som I skal udfylde og returnere. Licenshavere betaler en årlig licenspris, og prisen afhænger af din virksomheds omsætning og behov for FSC-markedsføring.
Se hele vores guide til ansøgningsprocessen nedenfor.
FSC's fem varemærker
FSC’s fem varemærker er:
- FSC-logoet
- Forkortelsen "FSC®"
- Navnet ”Forest Stewardship Council®”
- Det fulde "Forests For All Forever"-mærke
- "Forests For All Forever"-mærket med tekst
Reglerne for varemærkebrug gælder for fem alle varemærker, uanset hvilke kommunikations- og markedsføringsmaterialer og kanaler de anvendes i.
Markedsføringsmærket (promotional panel)
Hvis du gerne vil bruge det almindelige FSC-markedsføringsmærke (promotional panel) i jeres markedsføring eller kommunikation, skal du sørge for, at de obligatoriske elementer, som du kan se i tabellen nedenfor, fremgår af mærket. Det sker helt automatisk, når du downloader FSC-mærker på trademarkportal.fsc.org.
Hvis du samtidig sikrer, at du overholder nedenstående, så har du overholdt de mest basale krav til brug af FSC's markedsføringsmærke:
- Minimumsstørrelsen på FSC-logoet i mærket på 6 mm (højde) (10 mm anbefales) er overholdt (dog 10 mm, når ‘Forests For All Forever’-(fuld)mærket med silhuetter af mennesker og dyr bruges). Mærkets elementer skal desuden altid være læsbare.
- Der er en afstandszone rundt om mærket svarende til FSC-forkortelsens højde i logoet inde i mærket
- Der er valgt korrekt varemærkesymbol (TM eller ®)
Se varemærkeguiden, som kan downloades nederst på siden, for mere information om minimumstørrelse, afstandszone og valg af varemærkesymbol.
FSC's markedsføringsmærke |
Elementer |
|
- FSC-logo og varemærkesymbol* - FSC's hjemmesideadresse - FSC-licenskode* - Tekst om FSC *Obligatorisk element |
Forests For All Forever-mærket |
Elementer |
www.fsc.org FSC® N000000 Når du køber dette produkt, er du med til at passe på verdens skove |
- Forests For All Forever-mærke og varemærkesymbol* - FSC's hjemmesideadresse - FSC-licenskode* - Tekst om FSC* *Obligatorisk element |
”FSC” og "Forest Stewardship Council”
Hvis I blot vil bruge varemærket ”FSC®” eller ”Forest Stewardship Council®” i en tekst eller et materiale, og ikke FSC-logoet, det almindelige markedsføringsmærke (promotional panel) eller Forests For All Forever-mærket, så skal I blot huske, at følgende elementer inkluderes:
• Jeres FSC-licenskode (FSC® N000000)
• Varemærkesymbol (TM eller ®) (første eller mest fremtrædende sted, hvor ”FSC” og/eller ”Forest Stewardship Council” anvendes)
Se varemærkeguiden, som kan downloades nederst på siden, for mere information om valg af varemærkesymbol.
Øvrige varemærkeregler og vejledning
Du finder alle krav til brug af FSC's varemærker i varemærkeguiden for ikke-certificerede licenshavere, som du kan downloade herunder. Gå guiden igennem for at sikre dig, at du har styr på reglerne. Se også vores side med officielle tekster om FSC, som du kan tage udgangspunkt i, og vores side med eksempler på, hvordan du bruger FSC's varemærker i specifikke markedsføringsmaterialer.
Husk at jeres brug af FSC-varemærker skal godkendes - læs mere her.