FSC-logo

I år, hvor FSC fejrer sit 30-års jubilæum, spoler vi tiden tilbage til 1994. Her så de første FSC-medlemmer behovet for et logo, som både forbrugere og producenter nemt kunne identificere sig med og samtidig være kendetegnet for FSC’s globale mission om at fremme ansvarligt skovbrug til gavn for både sociale, økonomiske og miljømæssige interesser. Læs mere om FSC’s historie her 

Logoet, som vi kender det i dag, blev vedtaget af FSC’s bestyrelse i 1996. Efter en lang proces blev bestyrelsen enige om en kombination af to genkendelige og universelle symboler. Et flueben og et træ.

Bestyrelsen og jeg indså hurtigt, at det første logo var ret uegnet til etiketter på grund af dets kompleksitet, så vi hyrede Tristram Branscombe-Kent til at designe et nyt i 1995, en proces, der tog flere måneders diskussioner og raffinering, siger Tim Synnott, FSC-stiftende medlem og FSC’s første administrerende direktør.

Tristram forhørte sig hos 10 forskellige kulturelle og offentlige institutioner verden over for at sikre, at fluebenet blev bredt anerkendt som et symbol på accept. 

Tidlige skitser af FSC-logoet
Tidlige skitser af FSC-logoet af designer Tristram Branscombe-Kent

 

Logoet blev officielt lanceret ved en begivenhed i London den 21. februar 1996, og det første produkt, som bar det – en Sainsbury's madlavningsspalet – kom på markedet kort efter. 25 år senere er FSC-logoet nu kendt i det meste af verden og sidder på et væld af de træ-, pap- og papirprodukter du køber i dit lokale supermarked eller byggemarked som f.eks. din mælkekarton, papkasser, bøger, træmøbler mm. 

Sainsbury's madlavningsspalet
Sainsbury's madlavningsspalet