Godkendelse af varemærkebrug

Når I har en FSC-varemærkelicens, skal materialer med FSC-varemærker og tekster om FSC eller FSC-certificerede produkter sendes til godkendelse hos FSC Danmark sammen med dokumentation for produkterne, medmindre andet er aftalt med FSC Danmark. Se godkendelsesprocessen trin for trin på siden her. 

Markedsføring med FSC-logo

Godkendelsesprocessen trin for trin

Når I bruger FSC’s varemærker eller andre FSC-materialer i promovering og kommunikation, skal det godkendes hos FSC Danmark, medmindre I har en aftale om egengodkendelse (læs mere om denne mulighed her).

trin
01

Kontrollér at produkterne kan promoveres

Tjek, at produkterne er indkøbt som FSC-certificerede, at de er synligt mærkede med et officielt on-product mærke, OG at det kan dokumenteres. Se mere her

trin
02

Hent FSC's varemærker

Hent FSC's  varemærker og andre FSC-materialer fra  trademarkportal.fsc.dk eller marketing toolkitsom I fik adgang til, da jeres licens blev udstedt.

trin
03

Orienter dig i varemærkereglerne

Før I tager FSC-varemærker i brug, skal I orientere jer i FSC's varemærkeguid til ikke-FSC-certificerede virksomhederSørg for, at I overholder varemærkereglerne, når det gælder brug af obligatoriske elementer (fx licenskode og varemærkesymbol), grafiske retningslinjer (mindstestørrelse, afstandszone mv.) og korrekt kommunikationSe de væsentligste regler og inspiration her.

trin
04

Indsæt og brug FSC-varemærker i materialer

Når I har styr varemærkereglerne, kan I tage varemærkerne i brug og indsætte dem i kommunikations- og markedsføringsmaterialer.

trin
05

Send materialer til godkendelse sammen med indkøbsdokumentation

Materialer med FSC’s varemærker og tekster om FSC eller FSC-certificerede produkter, skal sendes til godkendelse i en elektronisk version hos FSC Danmark sammen med indkøbsdokumentation fra jeres leverandør. Læs flere detaljer om kravene til indkøbsdokumentation her.

Materialerne sendes til fsclogo@dk.fsc.org, og godkendelsen plejer at kunne foretages i løbet af en til to arbejdsdage.

FSC Danmark forbeholder sig retten til at bede om yderligere dokumentation ved samme lejlighed i form af dokumentation for produkters FSC-mærkning. Vi behandler alle dokumenter fortroligt, men opbevarer dem som dokumentation. Markedsførings- og kommunikationsmaterialer med FSC-varemærker først offentliggøres/produceres efter godkendelse.

Al ny brug af FSC’s varemærker skal altid godkendes hos FSC Danmark, medmindre andet er aftalt med FSC Danmark. Dog skal genoptryk af tidligere godkendte materialer ikke godkendes.

trin
06

Ret eventuelle fejl og mangler og send til godkendelse igen

Hvis ikke jeres FSC-varemærkebrug blev godkendt i første omgang, skal I sende korrigerede versioner, indtil I har fået den endelig godkendelse af jeres markedsførings- og/eller kommunikationsmaterialer.

trin
07

Gem godkendelse fra FSC Danmark

Gem mailen fra FSC Danmark, hvor jeres materialer er blevet godkendt, I til enhver tid kan dokumentere, at jeres varemærkebrug er godkendt.

trin
08

Brug materialerne

Når I har godkendelsen fra FSC Danmark, kan I offentliggøre jeres FSC-materialer/sende dem til produktion, hvis det eksempelvis er materialer, som skal trykkes/printes.

Egengodkendelse – når der er brug for mere fleksibilitet

Hvis din organisation har behov for mange godkendelser, f.eks. fordi I har mange FSC-mærkede produkter eller ofte bruger FSC-varemærkerne i promovering, kan I ansøge om at blive godkendt til selv at godkende jeres brug af FSC’s varemærker. I stedet for at FSC Danmark kontrollerer og godkender jeres varemærkebrug fra gang til gang, laver vi en årlig stikprøvekontrol af varemærkebrug, indkøbsdokumentation og mærkning. Her gælder de samme krav til indkøbsdokumentation og mærkning som ved almindelig godkendelse. Godkendelse til egenkontrol kræver bl.a., at I opnår et antal fejlfri godkendelser, har en intern varemærkekontrollør og procedurer for den interne godkendelse.

Kontakt FSC Danmark for mere information om denne mulighed på fsclogo@dk.fsc.org.

Mere information

Skriv gode tekster om FSC

FSC har to online portaler, hvor I kan hente FSC-mærker, logoer og markedsføringsmaterialer. Få en intro til portalerne her på siden. 

Login til portalerne er det samme, og typisk udstedt til den ansvarlige for certifikatet eller varemærkelicensen. Det kan dog også være udstedt til andre personer i din organisation. Brug funktionen til nulstilling af adgangskoden, hvis ikke du kan huske den. Brugernavnet er typisk din mailadresse.

Har I et FSC-certifikat, så kontakt dit certificeringsorgan / gruppeadministrator, hvis du har brug for yderligere hjælp. Har I en varemærkelicens, så kontakt fsclogo@dk.fsc.org.

FSC-mærket produkt

Der er flere gode grunde til at få en varemærkelicens. Blandt andet gekender 67% af danske forbrugere FSC-mærket og leder i dag mere end nogensinde efter mere ansvarlige produkter. Med FSC viser din virksomhed, at I er bevidste om jeres brug af træ og papir.