Kan min virksomhed få en licens?
Hvis din virksomhed sælger færdige FSC-certificerede produkter mærket med FSC's produktmærke og/eller anvender FSC-mærkede produkter internt, kan I få en FSC-varemærkelicens.
Det er et krav,
- at produkterne købes direkte* fra en FSC-certificeret leverandør, der fakturerer produkterne som FSC til din virksomhed.
- at din virksomhed ikke ændrer på de FSC-certificerede produkter (mærker, producerer, ompakker og lign.), da dette kræver FSC-CoC-certificering.
- at produkterne er synligt mærkede med et FSC-mærke
Din virksomhed/organisation kan også få en licens, hvis jeres formål er uddannelse, forskning, investering eller træning i FSC / konsulentarbejde.
* Undtagelser fra at købe direkte fra FSC-leverandører kan være ved køb af private label-produkter eller fra leverandører, som blot fylder ikke-træbaserede produkter i FSC-mærkede emballager uden at ændre emballagen. Kontakt FSC Danmark for en vurdering af jeres leverandørkæde.
Mere information
Der er flere gode grunde til at få en varemærkelicens, og her på siden finder du seks gode grunde.
Din organisation er kun få skridt fra at kunne promovere FSC-mærkede produkter med FSC’s varemærker. I kontakter blot FSC Danmark og beder om et ansøgningsskema, som I skal udfylde og returnere. Licenshavere betaler en årlig licenspris, og prisen afhænger af din virksomheds omsætning og behov for FSC-markedsføring.
Se hele vores guide til ansøgningsprocessen nedenfor.
Når I bruger FSC's varemærker under en FSC-varemærkelicens, skal det godkendes af FSC Danmark, som ved samme lejlighed kontrollerer indkøbsdokumentation, medmindre andet er aftalt. Kontakt os, hvis du har spørgsmål til godkendelsesprocessen.
Varemærkereglerne for virksomheder med en varemærkelicens er beskrevet i ”FSC® Varemærkeguide til ikke-certificerede virksomheder”, som du finder nedste på denne side.
På denne side finder du de væsentligste regler og inspiration til FSC-varemærkebrug. Kontakt FSC Danmark, hvis du har spørgsmål til varemærkereglerne.
FSC har to online portaler, hvor din organisation kan hente FSC-mærker, logoer og markedsføringsmaterialer.
Login til portalerne er det samme, og typisk udstedt til den ansvarlige for certifikatet eller FSC-licensen. Det kan dog også være udstedt til andre personer i din organisation. Brug funktionen til nulstilling af adgangskoden, hvis ikke du kan huske den. Har I et FSC-certifikat, så kontakt dit certificeringsorgan / gruppeadministrator, hvis du har brug for yderligere hjælp. Har I en varemærkelicens, så kontakt fsclogo@dk.fsc.org.
Høj tillid til FSC blandt forbrugerne
FSC er verdens mest anerkendte og betroede skovcertificeringsordning, når det handler om at beskytte verdens skove ifølge en undersøgelse foretaget af GlobeScan (FSC Consumer Insights Report 2021). Den viser, at over 50 % af forbrugerne kender og har tillid til FSC-mærket. Undersøgelsen viser også, at 76 % altid vælger FSC-certificerede produkter frem for et ikke-certificeret produkt, og at 74 % vil anbefale FSC-certificerede produkter til venner og familie. FSC-mærket er forbrugernes pejlemærke til at vælge mere bæredygtigt og dermed tage del i den positive udvikling for verdens klode.
Derfor har de licens
Jonas Riis Nielsen, Head of Quality & Sustainability, ILVA a/s
Vi er hos ILVA meget bevidste om vores påvirkning på de markeder, hvor vores produkter stammer fra. Derfor er det også vigtig for os at tage et ansvar - både for at sikre efterlevning af lovgivning, men også for at sikre bæredygtighed i så høj en grad som muligt i alle led af vores forretning. Til at sikre dette på vores trævarer har vi valgt FSC som samarbejdspartner, og vi oplever en professionel, troværdig og meget tilgængelig samarbejdspartner, som hjælper og støtter både ILVA såvel som vores leverandører igennem hele processen.
Pernille Gregersen, Marketing Manager, Albe Emballage A/S
Hos ALBE Emballage A/S er miljø og bæredygtighed ikke ”bare” noget vi taler om, det er noget vi gør noget ved og handler på. For os var det en naturlig del af virksomheden at indgå et samarbejde med en professionel og troværdig samarbejdspartner som FSC Danmark. Vores samarbejde med FSC Danmark er rigtigt godt, og vi modtager en masse viden og inspiration om bæredygtighed etc. Dette kan vi bruge konstruktivt i vores virksomhed, og hos vores kunder, samtidig med at vi sikrer at lovgivning og regler overholdes.
Michael Baun Christensen, Managing Director, Lyreco Danmark A/S
I Lyreco er vi stolte af, at vi har over 1.000 FSC-certificerede produkter i sortiment, fordi det betyder, at vi kan tilbyde vores kunder alt fra penne og blokke til møbler og mapper produceret af træ fra ansvarligt drevne skove og andre kontrollerede kilder. Ønsket om at fremme bæredygtighed er en essentiel del af Lyrecos forretning, og vi arbejder løbende på at forbedre, fremme og indarbejde et fokus på miljøet i alt, hvad vi gør. At fremme udvikling og salg af miljømærkede produkter er en vigtig mission for os, og derfor gør vi det let for vores kunder at vælge FSC-certificerede produkter, så vi sammen kan passe på skovene og de mennesker og dyr, som bor i dem.
Er produktet FSC-mærket og indkøbt som FSC-certificeret?
Jeres produkter kan promoveres med FSC-varemærker under en varemærkelicens, når nedenstående betingelser er opfyldt, og I ikke ændrer på produkterne.
Det er et krav, at den virksomhed, I køber produktet af, er FSC-certificeret og certificeret til den produkttype og, hvis relevant, træart, som I køber. Det kan I tjekke ved at slå leverandøren op i FSC’s certifikatdatabase info.fsc.org. Undtagelser fra at købe direkte fra FSC-leverandører kan være ved køb af private label-produkter eller fra leverandører, som blot fylder ikke-træbaserede produkter i FSC-mærkede emballager uden at ændre emballagen. Kontakt FSC Danmark for en vurdering af jeres leverandørkæde.
Det er også et krav, at jeres direkte leverandør angiver sin FSC-certifikatkode (XX-CoC-000000) og FSC-claim (FSC 100%, FSC Mix eller FSC Recycled) for det certificerede produkt på fakturaen, som I modtager fra leverandøren.
Produktet skal være synligt mærket med et af FSC’s tre on-product mærker (FSC 100%, FSC Mix eller FSC Recycled) på produktet og/eller dets emballage. Mærket kan også sidde på produktets hangtag. De obligatoriske elementer i FSC on-product mærket er:
- FSC-logo og varemærkesymbol
- Labeltitel (100%, MIX eller RECYCLED)
- FSC-licenskode (FSC®/TM C000000)
- Produkttype (er oftest et krav)
FSC-webadresse og mærketekst er frivillige elementer.
Hvilke varemærker får vi adgang til?
FSC har fem beskyttede varemærker, som I med en licens kan bruge til at promovere salg eller brug af FSC-mærkede produkter i markedsførings- og kommunikationsmaterialer. Det kan eksempelvis være CSR-rapporter, hjemmesider, annoncer, webshops, sociale medier, pressemeddelelser, kataloger og instore-materialer.
Varemærkerne er:
• FSC®-logoet
• Forkortelsen "FSC®”
• "Navnet ”Forest Stewardship Council®”
• Det fulde "Forests For All Forever"-mærke
• "Forests For All Forever"-mærket med tekst
En varemærkelicens giver ikke ret til at bruge FSC’s varemærker på handelsdokumenter (fx faktura) eller mærke produkter med egen licenskode - dette kræver en FSC-CoC-certificering.
Hvorfor kræver FSC licens?
Det kræver ingen licens eller godkendelse at købe FSC-mærkede produkter og sælge dem til en slutkunde. FSC-varemærkelicensen er altså ingen salgslicens. Men vi kræver, at din virksomhed eller organisation får en licens, hvis I ønsker at bruge FSC's registrerede varemærker til at kommunikere og promovere om brug/salg af FSC-mærkede produkter. FSC er et internationalt brand med høj troværdighed. At en virksomhed er FSC-certificeret betyder ikke, at alle dens produkter er FSC-certificerede, da FSC ikke stiller dette som et krav for at blive certificeret. Men FSC kræver, at de certificerede virksomheder har processer, der sikrer, at FSC-mærkede produkter udelukkende er lavet af træ fra FSC-certificerede skove og/eller andre ansvarlige kilder.
Gennem licenserne sikrer vi, at indkøbsdokumentation, markedsføring med FSC-varemærker og mærkning bliver kontrolleret, og at forhandlere har de rette kompetencer til at købe og sikre FSC-mærkede produkter. Med andre ord: at produkter, der promoveres som FSC, også er FSC-certificerede og -mærkede. På den måde værner vi om vores varemærker og hjælper danske forhandlere med at sikre korrekt etisk markedsføring i overensstemmelse med gældende markedsføringslovgivning og andre principper for etiske påstande i markedsføring. Licensprogrammet bidrager også til at finansiere de ressourcer, FSC Danmark bruger på at identificere, registrere og håndtere forkert brug og misbrug af FSC's varemærker på produkter og i markedsføring.
Procedurer og skabeloner
Nedenfor kan du downloade skabeloner til hovedprocedure for licens, interne indkøbsprocedurer samt eksterne leverandørkrav og -erklæringer. De kan kan hjælpe jer, som har en FSC-varemærkelicens, med at få etableret de nødvendige interne processer og gøre jeres leverandører opmærksomme på kravene omkring FSC-certificerede og -mærkede produkter. Alle dokumenterne er vejledende, og FSC Danmark påtager sig intet ansvar for eventuelle tab eller skader som følge af indholdet af dokumenterne eller andres brug af dem. Kontakt FSC Danmark, hvis du er i tvivl om, hvordan I kan bruge dem eller har spørgsmål.